הוסף למועדפים  קבע כדף הבית  צרו קשר  עבור לשער
 אינדקס נושאים מזער
  
 מאמרים בתחום הייעוץ התזונתי והדיאטה מזער

מאמרים אחרונים | מדורים | חיפוש | RSS

יום חמישי 12 מרץ 2009

 

מיתוסים ותזונה - נכון או לא נכון ? / מיכל מסר בן שלום

 

מאת: מיכל מסר בן שלוםדיאטנית קלינית מוסמכת בעלת ניסיון רב בטיפול אישי.

 

1.חשוב לרדת במשקל מהר ולא למרוח ...

לא נכון- מה שיורד מהר עולה מהר. הגוף צריך להסתגל לירידה במשקל ולחיות עימה, הירידה הנכונה במשקל היא של 1/2 עד קילו בשבוע, ירידה גדולה יותר במשקל אינה ירידה המתבצעת מרקמת השומן אלא מרקמת השריר ומנוזלים.

 

2. לגברים ולנשים קשה לרדת במשקל במידה שווה...

לא נכון- לגברים קל יותר לרדת במשקל, זאת כיוון שהשומן מרוכז אצלם בד"כ באזור הבטן והחזה וקל יותר לסילוק מאשר שומן אצל נשים שמרוכז בד"כ במותניים ובירכיים. כמו כן חילוף החומרים הבסיסי (RMR) אצל גברים, גבוה יותר בד"כ כיוון שמסת השריר שלהם גדולה יותר.

 

3. פעילות גופנית באה במקום דיאטה...

לא נכון- חשוב ומומלץ לבצע פעילות גופנית (כחצי שעת פעילות גופנית ביום). הפעילות הגופנית חייבת להוות חלק בלתי נפרד מכל דיאטה מאוזנת ונכונה. נכון פעילות גופנית שורפת יותר קלוריות ומסייעת לקיומה של רמת חילוף חומרים תקינה, אך אם כמות הכנסת הקלוריות היומיות תהייה גדולה מכמות ההוצאה, עדיין תהייה השמנה.

 

4. ויתור על ארוחת בוקר חוסך קלוריות...

לא נכון- דווקא בשעות היום הראשונות זקוק הגוף לאנרגיה רבה ולרמת סוכר בדם שתספק זאת. ויתור על ארוחת הבוקר מונע מהגוף רמות אלו וכשמגיע האדם לארוחה הקרובה בד"כ תהיה אכילה של כמות גדולה יותר ממה שצריך.(כמו כן, בהמנעות מארוחת בוקר הגוף נכנס לפעולה של "חיסכון קלורי", וקצב חילוף החומרים איטי יותר).

 

5. קצב האכילה לא חשוב....

לא נכון- לעיסה איטית של המזון מאפשרת ספיגה איטית ורצופה של המזון, ובקרה טובה של ויסות התיאבון שבמוח. באכילה איטית אוכלים פחות מזון מאשר באכילה מהירה. מי שאוכל מהר, אוכל יותר. תחושת השובע מגיעה כ-20 דקות לאחר האוכל.

 

6. אסור לשתות בזמן האוכל...

לא נכון - מותר ואף רצוי לשתות בזמן האוכל- הנוזלים מסייעים לערבול המזון בקיבה ולהפיכתו למשחה (הקלה יותר לעיכול). עוד יותר רצוי לשתות לפני ואחרי הארוחה. מותר לשתות גם אחרי פירות. בארצנו מומלץ לשתות 10-12 כוסות נוזלים ביום.

 

7. תפוח עץ ירוק משמין פחות מתפוח אדום

לא נכון- לא! יש להם את אותו ערך קלורי , פשוט בתפוח ירוק יש ריכוז חומצה יותר גבוה.

 

8. שמן זית משמין יותר שמן חמניות

לא נכון- שניהם בעלי אותו ערך קלורי! שמן זית מכיל שומן חד בלתי רווי הנחשב לשומן בריא יותר.

 

9.מוצרים ללא סוכר הם דיאטטיים?

לא נכון- את הסוכר שהוצא מהמוצר מחליף בדר"כ שומן.

 

10.לחם משמין יותר מצנים?

לא נכון- הערך הקלורי זהה. בצנים מתייבשים המים. המים  הינם הרכיב היחידי בטבע ללא ערך קלורי.

 

11.שבעה זיתים שווים לביצה אחת?

לא נכון- לא מבחינת משקל, ערך קלורי וערך תזונתי.   7 זיתים = 20 ג' = 20 קלוריות, 1 ביצה = 60 ג' = 90 קלוריות. בזיתים הרכיב העיקרי הינו שומן לעומת ביצים ששם הרכיב העיקרי הוא חלבון.

המיתוס נובע מתקופת הצנע בה חולקו תלושי מזון, בזמן זה היה ניתן להחליף תלוש של ביצה ב-7 זיתים.  

 

12. עוף מבושל (מכובס) הוא מאכל דיאטטי.

לא נכון- ערכו התזונתי של עוף מבושל זהה לערכו התזונתי של עוף בתנור/ בגריל. לעיתים תכולת השומן שבעוף המבושל עלולה להיות גבוהה יותר כיוון שבתהליך הצלייה  מתמוסס חלק מהשומן ומופרש מהעוף.

הסיבה היחידה למיתוס זה נובעת מהמחשבה כי מה שלא טעים חייב להיות דיאטטי. 

                   

13. אין לערבב בארוחה אחת חלבונים ופחמימות.

לא נכון- רוב המזונות מכילים באופן טבעי פחמימות וחלבונים גם יחד, לדוגמא- קטניות כגון שעועית, אפונה, עדשים וכדומה מכילות חלבונים ופחמימות ביחס כמעט שווה. הגוף שלנו מסתדר מצוין עם הערבוב הזה.

 

14.מומלץ לא לאכול ארוחת ערב כי זה משמין

לא נכון- אמנם בשעות הלילה פעילָות הגוף וקצב חילוף החומרים מואטים, אך מה שקובע בסופו של דבר הוא כמה קלוריות אכלנו וכמה הוצאנו בפעילות במשך כל היום.

לא משנה מתי אנחנו אוכלים, כל עודף קלוריות מאוחסן בגוף במאגרי השומן. יש אנשים שמרגישים חוסר נוחות בשינה לאחר ארוחה גדולה, בעיקר כזו הכוללת מזונות שמנים ובשר, מכיוון שמשך העיכול שלהם ארוך יותר, ולהם עדיף לאכול ארוחת ערב קלה.

אבל מה לעשות כשארוחת הערב היא בשש והולכים לישון רק בחצות? כדאי לאכול עוד ארוחת ביניים קטנה ולא ללכת לישון רעבים. וכדאי לתכנן זאת מראש וכך להתחשב במה שאכלנו כל היום.

 

15.משמינים כשאוכלים ארוחות מסודרות ומלאות

לא נכון- זוהי הדרך הטובה ביותר לשמירה על משקל גוף תקין ובריאות טובה. ארוחות מסודרות ומלאות מבחינה תזונתית מספקות לגוף את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים החיוניים לגדילה והתפתחות תקינות, ולפעילות המוח .

 

16. אכילת פחמימות משמינה

לא נכון-  במזונות כמו לחם, פסטה, אורז, תפוח אדמה וכד' אין הרבה קלוריות. הבעיה היא במזונות כמו בורקסים, מלאווח, ג'חנון, פסטה ושמנת שהם אכן משמינים בזכות תכולת השומן הרבה שלהם. לדוגמה - בפרוסת לחם רגיל (או בשתי פרוסות לחם קל) יש 75 קלוריות בלבד. הלחם מכיל פחמימות מורכבות, התורמות לתחושת השובע לאורך זמן, ולכן מסייע לשמירה על המשקל הרצוי. בדרך כלל, לא הלחם עצמו משמין, אלא מה שמורחים עליו: ממרח שוקולד, ריבה, חמאה, מרגרינה, מיונז וכד'.

 

 

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה והרזיה ולתיאום פגישת ייעוץ עם מיכל מסר בן שלום - לחץ כאן

 

הדף הקודם | הדף הבא
תגובות
כרגע אין תגובות, היו הראשונים להוסיף תגובה!
נא להקיש כאן כדי להוסיף תגובה
    
 שלח פניה ויתקשרו אליך עוד היום ! מזער
שמך:*
טלפון ליצירת קשר:*
כתובת המייל שלך:*
ישוב מגורים:*
בעל מקצוע מבוקש:*
תיאור הפניה: 
שלח

  
 תפריט ניווט מזער
    

 

פורטל הבריאות והכושר הישראלי FitPortal נועד לאפשר לך לקבל שירות בתשלום מבעל המקצוע המתאים לך ביותר בתחומים מאמן כושר אישי, דיאטנית קלינית, דיקור סיני, מאמנת כושר אישית. הפורטל משמש כבמה לפרסום בעלי מקצוע בתחומי הבריאות והכושר, אינו ממליץ על בעל מקצוע כזה או אחר, כאשר האחריות המלאה והבלעדית על נכונות ו/או דיוק המידע המפורסם בפורטל לרבות פרטי בעלי המקצוע, כל מידע המפורסם מטעמם וזכויות היוצרים בגין תמונות / תיאורים ומאמרים המפורסמים מטעמם, היא של בעלי המקצוע ושלהם בלבד. בעלי המקצוע והם בלבד נושאים באחריות לשירותים המוצעים וניתנים על ידם, ולפורטל אין כל אחריות בגינם. פניה לבעל מקצוע תועבר לבעל מקצוע מתאים אחד או יותר. למידע נוסף יש לעיין בתנאי השימוש.

                                                                                                                                                     

Copyright 2008 by Iris Almog
_________________________________
כניסה
אתר על ידי אתרים ת.ר. בע"מ  |  Site by AtarimTR LTD