הוסף למועדפים  קבע כדף הבית  צרו קשר  עבור לשער
 אינדקס נושאים מזער
  
 מאמרים בתחום הייעוץ התזונתי והדיאטה מזער

מאמרים אחרונים | מדורים | חיפוש | RSS

יום שלישי 17 מרץ 2009

 

איך לבחור את החטיף העדיף ? / ורד יפה-חאיק - דיאטנית קלינית

 

מאת: ורד יפה-חאיק - דיאטנית קלינית ופסיכודרמטיסטית, המתמחה בתזונת ילדים, סוכרת, הפרעות אכילה והשמנת יתר.

 

הממתקים והחטיפים הם המזונות היחידים בפירמידת המזון שאינם נחוצים לגוף.

עם זאת, בגלל כמויות החטיפים הסובבים אותנו בכל מקום (קיוסקים, סופרמרקט, פרסומות בטלוויזיה ושלטי החוצות), קשה לעמוד בפיתוי. בנוסף, משיכתנו הטבעית הנה לטעם המתוק. ככל שמזון יהיה עשיר יותר בסוכר ובשומן, רובינו נמצא אותו טעים יותר. החדשות הטובות הן שאין צורך להימנע מהם לחלוטין. עם זאת, אנחנו צריכים לעשות בחירה סלקטיבית ומושכלת.


יש לזכור כי חטיפים אינם מהווים תחליף לארוחה. גם אם כמות הקלוריות שיספקו אינה גדולה יותר מזו של ארוחה, מבחינת התרומה התזונתית שלהם הם אינם שווים לאחת כזו (חסר בסידן/ ברזל/ חלבונים/ סיבים תזונתיים). ניתן לאכול חטיף כארוחת ביניים אחרי הצהריים.


ערכו הקלורי המומלץ של חטיף הוא 100-120 קק"ל.

את צריכת החטיפים רצוי להגביל לאחד ביום לכל היותר.


בבואנו לבחור חטיף, עלינו לקחת בחשבון מספר שיקולים:

1.       כמות הקלוריות במנה נאכלת - יש להשוות בין החטיפים השונים עפ"י הסימון התזונתי שמופיע עליהם. הסימון התזונתי המופיע הינו לכמות של 100 גרם. יש להתחשב בחישוב הקלוריות בגודל המנה הנאכלת (הכמות הקיימת בשקית ביסלי, מספר העוגיות הנאכלות וכדומה).

2.       כמות השומן בחטיף - מלבד הערך הקלורי של החטיף, יש לשים לב לתכולת השומן שבו. עדיף לבחור אחד שאין בו כמות שומן גבוהה.

3.       כמות השומן הרווי – מומלץ לעשות השוואה בין סוגי החטיפים השונים ולבחור אחד שבו כמות השומן הרווי נמוכה יחסית. באופן כללי, כמות השומן הרווי נדרשת להוות פחות משליש מכמות השומן במוצר. לדוגמא: אם בחטיף מסוים יש 28 גרם שומן ומתוכו 12 גרם שומן רווי, הכמות גבוהה מדי (כמעט 50%).

4.       גודל המנה הנאכלת - עדיף תמיד לקנות חטיפים ארוזים ורצוי שהאריזה תהיה קטנה ככל האפשר. לרובינו יש נטייה לגמור את החטיף בבת אחת, גם אם מדובר בחבילת שוקולד של 100 ג'. לכן, אם מראש נקדים ונקנה אריזה של 25 גרם, עדיין נגמור את כל המנה, התחושה הטובה תישאר אותו דבר וכמות הקלוריות שנצרך תקטן.

5.       צבעי מאכל- הרבה מהממתקים מכילים כמויות לא קטנות של צבעי מאכל סינטטיים אשר צריכתם מזיקה לגוף ומומלץ להפחיתה. מדובר בעיקר בסוכריות שונות, מסטיקים צבעוניים וגם קרטיבים.

 

נקודות נוספות:

1.       לאלה מאיתנו שמתקשים לעמוד בפיתויים המתוקים, מומלץ לוותר על רכישת חטיפים הביתה. אם מחליטים שרוצים לקנות חטיף מסוים, יש להקפיד לקנות מספר קטן של יחידות וכאמור, באריזה קטנה.

2.       חשוב לא לאכול שברים ופירורים ! מקומם של אלו בפח. כשאוכלים אותם, אין שום שליטה על הכמות הנאכלת (מישהו יודע כמה פירורים ושברים מרכיבים עוגיה אחת ?!)

3.       תמיד להכניס בחזרה את הקופסה לארון סגור. זכרו: מה שקרוב לעין - קרוב לפה.

4.       כשמארחים: לקנות את החטיפים זמן קצר לפני בוא האורחים. עדיף לקנות כמות קטנה. לא להתבייש להציע מגוון מבחר מזונות שונים בנוסף (כי אולי גם האורחים בדיאטה), ולצאת מאד נדיבים ע"י חלוקת השאריות לאורחים עם לכתם. ומה שהאורחים לא לוקחים - לזרוק לפח!

5.       להחליט במסגרת המשפחתית איזה חטיפים ייקנו. באופן זה יימנעו חיכוכים לגבי הנושא הזה. אם אחד מבני הבית - חשקה נפשו בחטיף או ממתק עתיר קלוריות במיוחד, הוא יכול לקנות לעצמו בלבד ולאכול מחוץ לבית, או אם הוא לא 'מגרה' את יתר בני הבית.

6.       גם כשיוצאים לגינה הציבורית לא חייבים לקחת 'סטוק' שלם של חטיפים וממתקים. הילדון הרי בכל מקרה 'יקבץ נדבות' ויאכל מהבמבה של האחרים, גם אם נביא לו במבה משלו מהבית. עדיף שיאכל פחות... מומלץ לבחור חטיפים מרשימת החטיפים העדיפים גם לגינה.

7.       אם ידוע לכם על מסיבה/אירוע/אירוח קרובים, שצפוי שיוגשו שם חטיפים (ובינינו- יש אירוע שלא מגישים אותם?), עדיף לשמור את ההזדמנות לחטוף חטיף יומי לאירוע הזה.


להלן המלצות על חטיפים עדיפים

  • ירקות חתוכים - עדיף מתוקים (פלפלים, גזר, עגבניות שרי).
  • פירות חתוכים.
  • פירות יבשים.
  • 'קומפוט' (מעולה לילדים שלא אוהבים פירות: מבשלים פירות חתוכים מכל הבא ליד בסיר עם מים שיכסה את הפירות, דבש/ מולסה ולימון. מבשלים שעה וקצת עד שמתקבלת דרגת סמיכות רצויה).
  • פרוסת לחם עם ממרח חלבה (רצוי ביתית: יחס שווה של טחינה גולמית ודבש/ מולסה ומעט מים).
  • יוגורט/ גמדים/ מעדני חלב אחרים (בסדר עדיפויות הזה).
  • ביסקוויטים (פתי בר/ עוגיות קטנות שאפשר לתת מספר יחידות- זה נראה הרבה...).
  • קרטיב/ גלידה.
  • קורנפלקס בשקית (עדיף בראנפלקס, צ'יריוס וקורנפלקס צהוב רגיל בכמות מדודה ולא כריות!!!) או בקערה עם חלב.
  • שלווה (כן כן, אותה שלווה ותיקה וטובה).
  • בייגלה (מומלץ לשלב עם מטבל גבינה).
  • חטיפי אנרגיה למיניהם.
  • חטיפי שוקולד מיני (פחות מומלץ, אבל לפעמים זה בהחלט מותר).

 

לסיכום:
החטיפים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. מותר להינות מהם אך גם להקטין את הנזק שנגרם בעטיים. חשוב לזכור כי יצרני הממתקים והחטיפים יודעים טוב מאוד מה לעשות בכדי לעורר אותנו - ציבור הקונים, לקנות את המוצרים המתוקים שלהן. ההשקעה שלהם רבה - ליצירת מוצר מושך, יפה וטעים במיוחד, שיעורר חשק לעוד. חברות אלה אינן חושבות כלל על בריאותנו. החלטה להימנע מחטיפים וממתקים אינה ישימה לרבים מאיתנו, שכח הרצון שלהם אינו חזק כל כך. לכן, חשוב לזכור שהבריאות היא בראש מעיינינו, ולבחור בצורה חכמה ומודעת. יש לנו אפשרות לשלוט בסוג המזון שאנו מכניסים לגופנו !

 

 

למידע נוסף בנושא טיפול בבעיות השמנה ולתיאום פגישת ייעוץ עם ורד יפה-חאיק - לחץ כאן

הדף הקודם | הדף הבא
תגובות
כרגע אין תגובות, היו הראשונים להוסיף תגובה!
נא להקיש כאן כדי להוסיף תגובה
    
 שלח פניה ויתקשרו אליך עוד היום ! מזער
שמך:*
טלפון ליצירת קשר:*
כתובת המייל שלך:*
ישוב מגורים:*
בעל מקצוע מבוקש:*
תיאור הפניה: 
שלח

  
 תפריט ניווט מזער
    

 

פורטל הבריאות והכושר הישראלי FitPortal נועד לאפשר לך לקבל שירות בתשלום מבעל המקצוע המתאים לך ביותר בתחומים מאמן כושר אישי, דיאטנית קלינית, דיקור סיני, מאמנת כושר אישית. הפורטל משמש כבמה לפרסום בעלי מקצוע בתחומי הבריאות והכושר, אינו ממליץ על בעל מקצוע כזה או אחר, כאשר האחריות המלאה והבלעדית על נכונות ו/או דיוק המידע המפורסם בפורטל לרבות פרטי בעלי המקצוע, כל מידע המפורסם מטעמם וזכויות היוצרים בגין תמונות / תיאורים ומאמרים המפורסמים מטעמם, היא של בעלי המקצוע ושלהם בלבד. בעלי המקצוע והם בלבד נושאים באחריות לשירותים המוצעים וניתנים על ידם, ולפורטל אין כל אחריות בגינם. פניה לבעל מקצוע תועבר לבעל מקצוע מתאים אחד או יותר. למידע נוסף יש לעיין בתנאי השימוש.

                                                                                                                                                     

Copyright 2008 by Iris Almog
_________________________________
כניסה
אתר על ידי אתרים ת.ר. בע"מ  |  Site by AtarimTR LTD